Kinderkleding

Kinderkleding

We gaan jullie vandaag iets meer vertellen over het onderwerp seksistische kinderkleding, waarom zijn bijvoorbeeld meisjes kinderkleding altijd schattig. Dit vinden wij als TD den Haag een interessant en actueel onderwerp wat we graag met jullie willen bespreken.

Winkelketen GAP

De winkelketen GAP is laatst beschuldigd dat ze seksistische kinderkleding verkopen. Hun zijn niet het enige kinderkleding merk wat hier last van heeft of zich schuldig aan maakt dat is dus net hoe je het bekijkt. Een van de redenen hiervoor is de slogans op de shirts van de kinderkleding die doen laten blijken dat meiden altijd miss pretty zijn en vind je als moeder je zoon hierop lijken krijg je een raar gezicht want jongens zijn niet schattig. Gap heeft geen slogans waarbij je het voor jongens of meiden zou kunnen zijn. Ze bijvoorbeeld in hun commercial gezegd dat jongens klaar waren voor hun toekomst waarbij ze voor de meiden vertelde dat ze een sociale vlinder waren. Dus blijkbaar hebben meiden in 2017 niet meer te vertellen dan dat er over hen wordt gepraat. Ze worden zelf in 2017 niet gezien als een volwaardige scholier voor wie onderwijs net zo belangrijk is als voor de jongens.

We kennen maar weinig moeders die hun vertellen tegen hun dochters dat het niet uitmaakt hoe hoog hun cijfers zijn op school als ze maar het mooiste meisje van de klas zijn. Omdat wanneer je knap bent je alles gaat bereiken wat je wilt in je leven. Ook die meiden krijgen uiteindelijk rimpels en gaan ook hun huwelijken soms stuk dat is nu eenmaal het echte leven. Daarom zeggen niet voor niks steeds meer mensen je diploma is je eerste prioriteit, je moet voor jezelf kunnen zorgen.

Boodschappen op kinderkleding

Toch is de boodschap die we op verschillende kinderkleding, zoals bijvoorbeeld hier zien vaak heel erg op de van vroeger uit denkende gedachten voorzien. De teksten Miss pretty, Party Girl, Foods before dudes, Friends before guys zijn hier een paar typische voorbeelden van maar ook als je kijkt naar de teksten van de jongens, Good vibes, Let’s rock this baby, Take the power back en ga zo maar door.  

Deze teksten zijn de alledaagse teksten die je op seksistische kinderkleding ziet. De meiden kleding wordt vaak verwezen naar uiterlijk en andere oppervlakkige dingen zoals voedsel maar hoe komt dat toch? Omdat je als vrouw allemaal voor de rest van je leven met uiterlijk en eten bezig bent. Terwijl de jongens krachtige slogans krijgen die naar macht en status verwijzen.

Als je kijkt naar Nederlandse merken maken ze zich er ook schuldig aan. Kijk bijvoorbeeld naar de zeeman kinderkleding collectie. Hele leuke collectie maar toch zie je terug dat de jongens daar leuke eigenwijze teksten krijgen als born to stand out, big trouble en de meiden krijgen daar weer de schattigheid bestempeld zoals sweet little heart, i woke up this cute en wanted for being so cute.

Genderneutraal

Wij zijn zelf niet in een tijd opgegroeid waar alles genderneutraal was maar dit is wel een onderwerp wat steeds belangrijker wordt. Het helemaal vermijden van jongens en meiden dingen is natuurlijk onzin en dat wil niemand. Wie vind het nou niet leuk om een meisje in een leuk jurkje te zien. Maar het is wel belangrijk dat kinderen weten dat er verschillende soorten dingen bestaan. Ook bijvoorbeeld op het gebied van speelgoed. Zodat ze bewust worden dat zowel mannen als vrouwen allebei verantwoordelijkheid hebben en daarin keuzes kunnen maken in wat ze willen.

Het stereotype van jongen en meisje moet een beetje over zijn. Ook vrouwen kunnen fulltime werken wanneer de eerste kinderen komen en dat de mannen dan parttime gaan werken dit zou niet meer raar moeten zijn. Daarom moet het zo zijn dat het hele seksistische op het gebied van onder ander kinderkleding voorbij zou moeten zijn. Ook jongens kunnen heel schattig zijn als baby.